Va neixer la segona república ferida de mort?
Hola i benvinguts de nou, en aquesta entrada em centraré a parlar de la segona república, més concretament del fet de si realment aquesta va néixer ja ferida de mort.
Personalment penso que així va ser, la segona república només iniciar-se ja estava predestinada a acabar caient pel seu propi pes, aquest fet es deu a una multitud de motius que es van anar acumulant l’un darrere de l’altre fins que la república ja no es podia salvar de cap manera, a continuació esmentaré quins crec que són aquests motius.
En primer lloc, les circumstancies en que la segona república es va iniciar a nivell econòmic no eren gens favorables, eren els anys trenta, coneguts de per sí com la depressió dels anys trenta, que arrossegaven les nefastes conseqüències del crack del 29, aquest però no és un dels problemes més greus que en aquell moment patia la república.
Un dels cops més fatals per a la segona república van ser les reformes que es van dur a terme durant el bienni reformista, tot just iniciada aquesta república, la llei de reforma agrària va fer que els propietaris a qui expropiaven les terres s’indignessin i s’oposessin a aquest nou govern i la pagesia, per qui teòricament havia de funcionar aquesta reforma, també va palesar el seu rebuig ja que no rebien els resultats que els i van ser promesos amb aquesta reforma. La llei que afectava a l’església amb la intenció de secularitzar la societat tampoc va ajudar a la segona república a tirar endavant, la posada en pràctica de les polítiques laïcistes va provocar una forta polèmica i enemistat no només del sector eclesiàstic també de gran part de la població d’Espanya que en aquell moment estava fortament arrelada a la religió catòlica. El sector militar també es va veure afectat per aquestes reformes i els africanistes en especial s’ho van prendre com una agressió a la tradició militar, aquest fet va dur a repetits intents de cop d’estat del general Sanjurjo que van contribuir a deteriorar la república.
Per últim les vagues obreres de CNT i els sectors més radicals de l’UGT van dur a una forta repressió que va comportar morts ferits i incidents que van comportar una forta repercussió com el de Casas Viejas, que van acabar amb la popularitat del govern i van comportar un accelerat desgast de la república que la va encaminar cap al seu final.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada