L'enfrontament intern del bàndol Republicà.

En l’entrada següent us exposaré les dues posicions que es van crear dins el bàndol Republicà durant la guerra i justificaré segons el meu criteri quina posició des del punt de vista ideològic i bèl·lic i hagués estat la més adient per tal de guanyar el conflicte civil.

Dins del bàndol Republicà van aparèixer dues formes de plantejament i tàctica per a guanyar la guerra, la primera consistia en iniciar una revolució per a desprès poder guanyar la guerra, aquesta opció va ser per un sector de Republicans majoritàriament anarquistes, comunistes de POUM i par de la UGT, ells defensaven que iniciar una gran mobilització popular contra el feixisme a traves de transformacions revolucionaries ajudaria guanyar la guerra. D’altra banda però va sorgir un altre sector format per republicans socialistes i comunistes (PCE), que tot i acceptar la necessitat d’una revolució a nivell social i certs canvis, pensaven que per a poder-ho produir era necessari centrar-se en guanyar la guerra primer, ells argumentaven que només amb la victòria contra el feixisme podrien consolidar una democràcia amb la que iniciar aquestes transformacions revolucionaries. 

En la meva opinió, penso que l’estratègia de primer guanyar la guerra per tal de poder dur a terme la revolució social és la més encertada. En primer lloc donat que com havia citat anteriorment, només amb la derrota del feixisme es podrien dur a terme totes aquestes transformacions socials, pel contrari encara que fos possible iniciar una revolució, quan arribes al punt en que es comences a estendre el regim feixista no tardaria en sufocar-la, caient d’aquesta manera en una repressió molt severa, la qual cosa faria cada cop més impossible tenir possibilitats de dur a terme una revolució social.
A més centrar-se en dur a terme una revolució social estant a les portes d’un conflicte civil els faria perdre molt temps que es podria dedicar a la preparació d’una estratègia de combat per a guanyar el conflicte bèl·lic, la pèrdua d’aquest temps clau podria decantar la balança cap al bàndol contrari per a que guanyes, donat que aquest hauria tingut més temps per a preparar-se. Finalment el fet de guanyar la guerra permetria la consolidació d’un estat fort i la restauració de la segona República de forma absoluta, sense cap bàndol en oposició, en canvi per mitjà de la revolució social seguiria havent-hi un bàndol en oposició constant que dificultaria poder tornar a instaurar el sistema de la República.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Era democràtic el sistema de la Restauració?

El franquisme i la repressió